Először is: nem membrán, hanem csapószelep, hörgőszelep, reed-szelep. A köznyelv viszont membránnak nevezi, úgyhogy én is keverni fogom, néha helyesen szelepnek, néha helytelenül membránnak hívom.
Manapság már minden kétütemű szelepvezérelt, a Verhovina hármas gyártásának idején, vagyis 1972-ben viszont még nem létezett ez a technikai megoldás. De minden kétütemű motort át lehet alakítani membránosra, szóval miért ne faragjuk át a Verhovinát is?! A csapószelep beiktatásával nem dolgozik vissza a karburátorba a motor, ilyen módon némi nyomatéktöbbletet kaphatunk nagyjából minden fordulatszám-tartományban.
Kétféle szelepvezérelt megoldás létezik, a hengermembrános és a kartermembrános. A működési elv tök ugyanaz, csak annyi a különbség, hogy a kartermembrános megoldásnál a csapószelepet (általában "lapos") a forgattyúsház oldalára szerelik - ilyen a robogók többsége. A Rigák/Verhovinák tuningolásánál a membrán általában a blokk tetején lévő "csepptálca" helyére kerül. (A képek a Wagnerland.ru oldalról származnak.)
A hengermembrános megoldásnál a csapószelep (általában V alakú) a henger beömlőnyílására vagy -ba kerül. Ez gyári megoldásként viszonylag ritka, de ilyen pl. a Tomos hengere (igaz, itt pont lapos membránt használnak).
Az általam véghezvitt motor-átalakítások (a Verhovetta vagy a Röpsúlyos Riga) minden esetben visszaalakíthatók; így lesz ez most is - így aztán a kartermembrános megoldás kiesett, hiszen nem akarom tönkrefúrkálni a blokkházat.
Tegyünk egy kitérőt. Kartermembrános megoldás én még csak tirisztoros Riga/Verhovina blokkon láttam, megszakítóson nem. Azt gondoltam, azért, mert a megszakítós gyújtás elavult a tirisztoroshoz képest és ha már tuningolunk egy motort, akkor érdemes egy olyan típust választani, aminek megbízható a gyújtása. Ez biztosan így is van - de van még egy oka annak, hogy megszakítós blokkra miért nem szerelnek kartermembránt. Az alábbi képen a piros nyíl a főtengely forgását mutatja, a zöld pedig a befelé áramló keverék irányát. Mint látszik, a kettő egymással szemben halad, tehát a főtengely forgása a keverék beáramlását akadályozza. A tirisztoros blokkban ellentétes a főtengely forgásának az iránya, ott tehát a főtengely sodró hatása nem gátló, hanem kedvező tényező.
A csapószelepet tehát mindenképpen a hengerre fogom szerelni - de itt meg a hely problémája merül fel: valahogy el kell helyezni egy membránt a henger és a karburátor között, holott itt szinte egyáltalán nincs szabad hely. A membrán-projektet azért Verhovinára találtam ki, mert itt valamivel több hely van, mint a Rigákon.