A Verhovina hármast eredetileg ún. kiskörmös váltóval szerelték, én ezt le akartam cserélni a későbbi típusok "nagykörmös" váltójára, mert ez masszívabb szerkezet - az áttétele meg megegyezik a régivel. Be is szereztem az új váltót, de kiderült, hogy a lánckeréktengely megcsavarodott és megrepedt. És mivel külön a váltó részeit nem lehet csereberélni, csak kompletten az egészet, végül mégis az eredeti váltómű került a motorba.
A motor a későbbi típusok nagyobb, szögletesebb hengerét és hengerfejét kapja - a vezérlés és a sűrítés itt is ugyanolyan, csak a hűtés jobb. A henger bejáratós (kb. 30 kilométer van benne), a hengerfej meg vadonatúj - vagyis kb. 40 éves, de még nem volt felszerelve soha.
A vázat már korábban megtisztítottam, a villákat rendbe tettem, bezsíroztam. A kerekekben csapágyakat cseréltem, de még nem tettem a helyükre rendesen - új gumik lesznek rajtuk, mert az eredeti, 48 éves gumikban már nem bízom, és új féket is kapnak, kínai utángyártottat, mert a tapasztalat szerint ezekkel jobb fékhatás érhető el.
A bovdenházakat meg lehetett menteni, a huzalok többsége ki volt rojtosodva, ezeket cseréltem, újragyártottam.
Megpróbáltam beindítani a motort - és minden várakozásomat felülmúlta, mert a frissen összerakott motor az első rúgásra beindult.
A motor beindult, de még sokára lesz üzemképes. Egy rövid lista arról, hogy mi minden van még hátra:
- A komplett elektromos rendszer hiányzik. Ezzel viszonylag sok munka lesz, mert átalakítom az egészet. Egyenirányító kell bele, egy akku, az első fényszóró foglalatát át kell alakítani, hogy belemenjen a LEDes fényforrás, a hátsó lámpát is át kell alakítani, hogy belemenjen az izzó mellé egy másik LED a féklámpához, első és hátsó féklámpa kapcsolót kell felszerelni, indexrelét elhelyezni (az első lámpába, ha belefér), index lámpákat felszerelni, a gyári fényváltó kapcsolót átkötni indexkapcsolónak, az eredeti váltóáramú kürt helyére kínai egyenáramú kürtöt felszerelni, mindezt bekötni, és elhelyezni valahol egy főkapcsolót - jó lenne, ha ez egy kulcsos gyújtáskapcsoló lenne, de ez elég drága, meg nemigen fér el.
- A kerekekről már volt szó. Még lánc sincs, azt is pótolni kell.
- A kormányváltó nem tökéletes, elég kopott és lehet, hogy nem működik majd rendesen, szóval át kell nézni, lehet, hogy újra kell gyártani néhány darabját.
- A kilométeróra nem mér - megkeresni a hibát és elhárítani.
- Ami még hiányzik, feltenni (bal pedál, tükrök, fékbovdenek), finomítani, pl. kipufogót tömíteni, mert kifúj a dob és a könyök találkozásánál.
- Biztosítást kötni.
- Oldaldobozokat gyártani, felszerelni.
Erről az utolsó pontról több blogbejegyzés fog szólni. A napokban meghozzák a műgyantát, a hétvégén vagy a jövő héten megpróbálkozom vele. Először egy Verhovina 6-os oldaldobozáról akarok mintát csinálni, és ha az jól sikerül, jöhet a hármasé. Ez egyébként azért is bonyolultabb, mert nincs komplett dobozom, csak töredékek vannak, és azokból kell összeépíteni egyet.