Minek az a membrán a Verhóba?
Nézzünk meg néhány képet.
A Verhovina motorja gyárilag így működik. Bejön a kék, kimegy a fekete. Az nem látszik a képen, de amikor a dugattyú elkezd lefelé mozogni, a beömlő nyíláson keresztül mindig visszafúj valamennyi keveréket a porlasztóba. Ahhoz, hogy sok keveréket kevés idő alatt be tudjon szívni a rendszer, nagy és sokáig nyitva lévő beömlő nyílás kell - ahhoz, hogy a visszafújás mértékét csökkentsük, kicsi és rövid ideig nyitva lévő beömlő kellene - ez egymást kizáró ellentét.
A membránszelep elzárja a visszaáramló gázok útját. A következő előnyei vannak:
1. - A beszívott keverék nem áramlik ki.
2. - Mivel nem áramlik ki a keverék, nem "szökik" el a nyomás, tehát megnő a kompresszió.
3. - A beáramlás ideje jelentősen megnő, mivel a dugattyú csak rövid időre vagy egyáltalán nem zárja el a beömlőnyílást. (Hengermembrán esetén a dugattyún ablakokat kell elhelyezni ebből a célból.)
4. - A kartermembrán esetén a henger falán nem kell kialakítani a beömlőnyílást - a felszabaduló helyen újabb felömlőket lehet elhelyezni.
Az én célom az, hogy a felsorolásban említett három első pont előnyeit elérjem. A negyedik pontban említett új felömlők kialakítása együtt járna azzal, hogy a hengert olyan módon átalakítsuk, ami megszüntetné a visszaalakítás lehetőségét. Ráadásul elég kockázatos beavatkozás - nézzük meg, miért.
Az új felömlő kialakításának legegyszerűbb változata a Tomos hengereknél figyelhető meg: a beömlő nyílás kettéágazik, s innen van kialakítva még egy (harmadik) felömlő.
Ez a Riga hengernél is viszonylag könnyen kialakítható; többen próbálkoztak már vele:
Mint látszik, a Riga-átalakításoknál nem egy nagy, hanem két kis ablakot hoznak létre. Ennek az az oka, hogy a Rigánál/Verhovinánál a felső dugattyúgyűrű éppen itt, a beömlőnyílás közepénél ér véget - ha egy nagy ablak lenne, nagy eséllyel beleakadna a gyűrű vége a perembe és eltörne. Az oroszok tehát a dugattyúgyűrű legvégénél (a két kis ablak között) nem szüntették meg a hengerfal folytonosságát.
Ez a megoldás azonban számomra nem túl megnyugtató. Hogyha egy biztonságosnak látszó, legalább 4mm-es sávot meghagyunk, akkor mellette csak olyan kis pluszfelömlőket tudnánk kialakítani, amik meg nem sok teljesítménytöbbletet adhatnak. Szóval véleményem szerint ez egy sok munkával járó, kockázatos beavatkozás, aminek kevés hozadéka lenne, emiatt nem is próbálkozom meg vele.
(Persze semmi sincs kizárva. Ha mondjuk a gyűrűn forgatnánk annyit, hogy máshova essen a vége...)